آیا SSD ها در طول زمان یا با گذشت زمان کند می شوند؟

چرا SSD ها کند می شوند؟

چرا SSD ها کند می شوند؟

این سوالی ست که برای بیشتر استفاده کنندگان درایو های SSD پیش می آید. خصوصا زمانی که کیفیت کار کامپیوتر یا ذخیره ساز خود را در طول زمان بررسی و مقایسه می کنند.

در جواب باید گفت که سرعت SSD ها در طول زمان کاهش می یابد اما نه به دلایل مکانیکی یا فیزیکی بلکه بدلیل پراکندگی و پخش شدن فایل ها بر روی درایو در طول زمان این اتفاق می افتد. در واقع هرچقدر SSD خود را بیشتر پر کنید، احتمال آسیب آن بیشتر می شود.

هر فایلی که شما بر روی کامپیوتر یا ذخیره ساز ایجاد یا ذخیره می کنید بر روی قسمتی از دیسک های قرار می گیرد پس هرچقدر تعداد فایل ها بیشتر شما فضای باقیمانده کمتری دارید و برای ایجاد فایل جدید، فایل های قدیمی پراکنده می شوند که به این حالت Fragmentation یا تکه تکه شدن می گویند.

زمانی که دستگاه شما نیاز به دسترسی به فایل پراکنده شده در قسمت های مختلف دیسک داشته باشد، مدت زمان بیشتری صرف خواندن فایل خواهد شد که نتیجه آن کاهش سرعت و کیفیت دستگاه می باشد.

آیا SSD های بزرگتر بیشتر کار می کنند؟

 

درایوهای بزرگتر طول عمر بیشتری دارند به این دلیل که ظرفیت بیشتری برای ذخیره سازی در اختیار دارند و مشکلی برای پیدا کردن فضای خالی ندارند. این فضای خالی به سیستم عامل این امکان را می دهد تا برخی از فایل های موقت خود را در قسمت های مختلف درایو کپی کند و در نهایت سرعت و کیفیت بهتری را برای سرویس دادن ارائه کند.

غالبا کارخانه های تولید کننده SSD میزان طول عمر مشخصی را برای درایوها تعیین می کنند که را بطه مستقیم با مقدار نوشتن بر روی آن دارد و با نام تخمین ترابایت نوشته شده یا estimated terabytes written (TBW) خوانده می شود و درایوها پس از پایان این مقدار برای همیشه از دسترس خارج می شوند.

برای مثال TBW یک درایو SSD 128GB در حدود 50 تا 100 ترابایت می باشد و یک درایو 1TB حدود 800 تا 1600 ترابایت. حالا با در نظر گرفتن متوسط نوشتن اطلاعات بر روی درایو که عمدتا در حدود 5 تا 10 گیگ در روز می باشد می توان طول عمر یک درایو را تخمین زد.

اما این تنها دلیل برای تخمین طول عمر یک درایو SSD نیست. موئلفه های دیگر بسیاری در ایم موضوع تاثیر گذار هستند که بعضی از آنها لیست می کنیم.



  • فایل سیستم و میزان تخصیص فضای واحد یا Allocation Unit Size

فایل سیستم مهترین عاملی است که می تواند بر روی طول عمر SSD ها تاثیرگذار باشد. فایل سیستم NTFS که در اغلب ویندوزها مورد استفاده قرار می گیرد بصورت پیش فرض از allocation size unit معادل 4096 KB تعیین شده است به این منظور که داده های نوشته شده بر روی درایو SSD به قسمت های (Chunk) 4096 KB تقسیم می شوند.

این اندازه از chunk ها می تواند بر اساس نیاز ، کیفیت و میزان حجم فایل ها متغیر باشد و طول عمر SSD را افزایش دهد.

  • درایوهای داخلی و خارجی Internal or External

حرارت قاتل تمامی قطعات سخت افزاری یک کامپیوتر، سرور یا ذخیره ساز است که شامل SSD ها نیز می شود. درایوهای SSD می توانند حرارت بیشتری را نسبت به HDD ها تحمل کنند اما همچنان محدودیت زیادی در حداکثر حرارت ایجاد شده بر روی آنها وجود دارد در نتیجه درایوهایی که حرارت بیشتری را تحمل می کنند طول عمرشان زودتر به اتمام می رسد.

  • مدل داده یا Data Type

مدل داده هایی که بر روی SSD های خود ذخیره می کنید بر طول عمر آنها تاثیر دارد. بسیاری از برنامه های از فایل هایی استفاده می کنند در طول زمان تغییرات زیادی ندارند بنابراین تاثیرات زیادی بر روی SSD ها ندارد اما در مقابل ویدیوها و فایل های صوتی بصورت مداوم در حال نوشته شدن یا خوانده شدن از روی درایوهای SSD هستند که این رفتار بر طول عمر آنها تاثیر مستقیم دارد.

  • حجیم شدن داده های نوشته شده یا Write Amplification

حجیم شدن داده پدیده ایست که غالبا بر روی تمام SSD ها اتفاق می افتد و دلیل آن نوشتن اطلاعات یا اشغال فضایی بیش حجم اطلاعات واقعی است. برای مثال جهت نوشتن اطلاعاتی با حجم 8 مگ بدلیل بلاک ها با سایز بیشتر از 8 مگ تعریف شده اند فضای اشغال شده معادل یک بلاک کامل می باشد که می تواند 16 مگ یا بیشتر باشد.

آیا SSD ها در صورت پر شدن کند می شوند؟

زمانی که SSD ها کاملا پر می شوند کیفیت و سرعت آنها بصورت چشمگیری کاهش پیدا می کند. این مشکل به این دلیل است فضای کمتری بر روی درایو باقی می ماند و فایل ها براحتی بر روی آن پراکنده می شوند و درایو مجبور است پردازش بیشتری صرف پیدا کردن فضای خالی برای ذخیره سازی فایل ها کند.

بسیار اهمیت دارد که همواره حداکثر 80 درصد از فضای ذخیره سازی SSD ها را استفاده کنید تا فضای کافی برای ذخیره فایل ها بصورت مناسب و مرتب وجود داشته باشد و از پراکندی جلوگیری شود.